EL POEMA DE LA ROSA ALS LLAVIS
Joan Salvat-Papasseit
1.
Avantguardisme i paper de
Joan Salvat-Papasseit dins l’avantguardisme – Lluís ..................................................................
2.
Biografia de Joan
Salvat-Papasseit – Mario …………………………………….
3.
Botons de foc al cor
(dedicatòria) – Marc Sabaté (voluntari)
4.
Quina grua el meu estel –
Martina
5.
Deixaré la ciutat – Carol
6.
Perquè has vingut – Josep
7.
I el seu esguard – Ivan
8.
Amo l’aroma – Damià
9.
Jaculatòria – Joan
10. I el vent deixava – Paula
11. Ser mestre d’amor – Nuria
12. Sota el meu llavi el seu – Clàudia
13.
Si, per tenir-la – Arnau
14. Mentre la roba s’eixamora – Meritxell
15. Seré a ta cambra, amiga – Marc Villoldo
16. Mocador d’olor – Marc Sabaté
17. Quin tebi pler – Mario
(voluntari)
18.
Tirania de l’amor – Oriol
19. És fadrineta i com un sol – Ana Belén
20. Perquè és alta i esvelta – Alba
21. Ulls clucs d’amor – Alba (voluntari)
22. Com sé que es besa – Magda
23. Si la despullava – Albert
24. Visca l’amor – Albert (voluntari)
25. Blanca bruna – Júlia
26.
I
quan confiats els arbres – Àlex
27. Si n’era un lladre – Júlia (voluntari)
28.
La carn fa carn – Álvaro
29. Quin desvetllar-me – Magda (voluntari)
30. Mes d’aquest somni – Nuria (voluntari)
31. Si anessis lluny – Albert (voluntari)
32. Rails i més rails – Álvaro (voluntari)
33. L’altra banda de la
serra... – Daniel
|
2
11
|
LLUÍS ALBETS
AVANTGUARDISME
I PAPER DE JOAN SALVAT-PAPASSEIT DINS L’AVANTGUARDISME
Avantguarda i avantguardisme
Segons l’Institut d’Estudis
Catalans, la paraula “avantguarda”
significa “actitud creativa dels artistes seguidors de l’avantguardisme”. La
paraula “vanguardia” no existeix en
català. La traducció al català de “vanguardia” és “avantguarda”.
L'avantguardisme és el conjunt
de corrents estètics que, des del començament del segle XX, propugnen en
les arts i en la literatura l’experimentació i la innovació temàtiques i
formals i la revolta contra les idees i els costums de la societat i la cultura
dominants. La característica principal de l'avantguardisme és la tendència
dels artistes a introduir elements innovadors en les obres d'art respecte de les formes tradicionals o convencionals.
També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquin o distorsionin
els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura,
literatura, cinema, etc. d’una manera, en general dogmàtica.
Els moviments d’avantguarda,
o les avantguardes, o l’avantguardisme,
que és com se’ls anomena en conjunt, foren moviments artístics i socials que
van aparèixer a principis del s. XX i van desaparèixer cap al 1940. Aquest
conjunt de corrents estètics evidencien la crisi de les arts i de la literatura
produïda en el món occidental. Propugnen l’experimentació i la innovació
temàtiques i formals en les arts i en la literatura, i la revolta contra les
idees i els costums de la societat i la cultura dominants. Defensen l’”anti-art”. Dins de l'avantguardisme, s’agrupen molts moviments acabats en -isme, però també altres moviments o grups trencadors sense un -isme al
nom.
La literatura
avantguardista engloba totes aquelles obres escrites des de finals del
segle XIX fins tot el principi del segle XX que volen canviar l'estil imperant
fins aleshores. Són un conjunt de moviments que tenen en comú les ànsies de
modernitat i el desig de renovació i experimentació formal. Aquesta literatura
participa de la fascinació pel progrés i les màquines que influirà també a l'art abstracte.
Les plataformes des de les
quals es propulsaven les proclames avantguardistes eren, fonamentalment, les
revistes que van tenir, lògicament, una vida efímera. Editades i subvencionades
pels seus mateixos autors, sovint d’escasses possibilitats econòmiques, les
revistes avantguardistes anaven destinades a un públic minoritari per
definició.
El primer període de
l’avantguardisme abasta fins la crisi econòmica del 1929. El segon període
de l’avantguardisme va estar dominat pel surrealisme.
Entre els moviments més importants de l’avantguardisme,
es troben:
·
L’Impressionisme: Reacciona contra els excessos del realisme. Concentra el seu interès en el procés mental d'un personatge
quan s'enfronta a alguna situació.
·
L’Expressionisme: Va néixer a Alemanya com a reacció al naturalisme. Se centra en l'expressió
de l'angoixa del
món i de la vida a través de novel·les i drames on es parla de les limitacions
socials imposades a la llibertat de l'home.
·
El Cubisme:
Va aparèixer a França. Consisteix en l'associació d'elements impossibles de concretar,
desdoblament de l'autor, disposició gràfica de les paraules, substitució del
sentimental per l'humor i l'alegria, i el retrat de la realitat a través de
diversos enfocaments.
·
El Dadaisme: Va ser una oposició al passat
violent de la Guerra Mundial. El poema dadaista acostuma a ser una successió de
paraules i sons, cosa que fa difícil trobar-li la lògica. Té una tònica general
de rebel·lia o destrucció.
·
El Surrealisme: Va aparèixer a França l’any 1924, quan va publicar el Manifest del Surrealisme. Aquest
moviment artístic,
intel·lectual i cultural, en general, s'orienta al l'alliberament de la ment,
emfatitzant les facultats imaginatives i crítiques de la imaginació i l'inconscient, i l'assoliment d'un estat diferent de la realitat tangible
i quotidiana. Propugnava l'automatisme psíquic mitjançant el qual hom pretén
expressar el funcionament real del pensament. Es fonamentava en el món dels
somnis i el subconscient, amb la qual cosa lligava amb la psicoanàlisi de
Freud.
Un moviment destacat
dins la literatura avantguardista va ser el Futurisme, liderat per Filippo Tommaso Marinetti. El futurisme és un dels pocs moviments en què el manifest programàtic (de
Marinetti, que era escriptor) precedeix l'expressió plàstica. El futurisme trencava amb la sintaxi, el ritme i els signes
convencionals de puntuació. Considerava com a elements principals de la poesia el valor, l'audàcia i la revolució. Propugnava unes obres centrades
en els avenços tècnics, en la velocitat, com a signes característics dels nous
temps. Va tenir èxit sobretot en poesia, amb poemes escrits en infinitiu,
sense gaires signes de puntuació, lloant les màquines i la guerra (fet que el va convertir en l'art oficial del feixisme) i alterant la sintaxi natural de la frase per provocar estranyesa.
Context històric de l’avantguardisme
En el moment en què van
sorgir les avantguardes artístiques, Europa vivia una profunda crisi que va
posar en evidència els límits del sistema capitalista. El moment d'explosió
definitiva de la crisi va ser la Primera Guerra Mundial (1914-1918), amb la
consciència de l'absurd sacrifici que suposava, i amb la promesa d'una vida
diferent encoratjada pel triomf de la Revolució Soviètica a Rússia (octubre de
1917).
Espanya va començar el segle
XX amb la crisi del 98. No obstant això, el desastre del 98 fou relatiu, ja que
la monarquia no va caure i el sistema de partits es va mantenir intacte. El
1902 va començar el regnat d’Alfons XIII, que va durar fins el 1931.
A Catalunya, el primer
esdeveniment important del Segle XX va ser la Setmana Tràgica de 1909. Després
d’aquesta rebel·lió, la repressió va ser molt dura. Un altre fet important va
ser la creació de la Mancomunitat de Catalunya l’any 1914. En mig d'una
situació social amb tensions revolucionàries (creixement del proletariat
industrial i la concentració urbana, nombrosos episodis d'enfrontaments entre
patrons i obrers, etc.), una crisi econòmica des del 1919 a causa de la reducció dels mercats europeus durant la Primera Guerra
Mundial i la commoció de la societat que provoquen els fracassos de la
política colonial espanyola, l’any 1920 es va produir el Cop d'Estat del general Primo de
Rivera, amb l'acceptació per part del rei Alfons XIII. La dictadura va
treballar a fons contra el nacionalisme català republicà, cada cop més
radicalitzat i en alça, prohibint partits, associacions i institucions
autòctones. Finalment, la Mancomunitat de
Catalunya va ser definitivament suprimida l'any 1924 (any de la mort de
Papasseit) i es va prohibir l'ús de la llengua i la bandera catalanes en
l'administració i en la vida pública.
Si bé fins al 1914 els
socialistes eren els únics que parlaven de l'enfonsament del capitalisme,
altres sectors de la societat, com ara els artistes, havien percebut abans els
límits d'un model de vida que privilegiava els diners, la producció i els
valors de canvi per davant de l'home. L’any 1905, Pablo Picasso i Georges
Braque van reaccionar contra l'encasellament artístic amb les seves exposicions
cubistes. El 1909, el futurisme va llançar el seu primer manifest d'aposta per
futur i rebuig a tot el passat, enlluernat pels avenços científics i
tecnològics.
Etapes de l’avantguardisme a Catalunya
A Catalunya, resulta difícil fer una història clara i coherent de la
literatura avantguardista degut a les contradiccions i als alts i baixos que
presenta el moviment, entre altres per les següents raons:
·
Quan van començar els
moviments d'Avantguarda a Europa, al nostre país dominava l'estètica
noucentista fortament arrelada a les capes socials burgeses i amb suport
institucional, la qual cosa dificultava la possibilitat d'implantació dels nous
models literaris.
·
Llevat d'escasses
excepcions, els escriptors defensors de les pràctiques avantguardistes no eren
una alternativa real a la cultura dominant perquè no tenien excessives
contradiccions respecte l'ordre burgès de la literatura majoritària.
·
A diferència d'altres
països, els grups avantguardistes catalans estaven poc cohesionats i formats
per intel·lectuals amb importants divergències ideològiques o sobre la pràctica
literària que duien a terme. Sovint s'organitzaven a l'entorn de revistes que
mostraven -no podia ser d'altra manera- un cert eclecticisme. De fet, les
iniciatives més interessants sorgiren d'un sol individu o bé de grups
reduïdíssims. Els escriptors catalans que s’adherien de les avantguardes ho van
fer de manera individual i moderada.
·
Molts dels escriptors catalans
que van començar experimentant amb les noves tendències van evolucionar
posteriorment cap a actituds més acostades a les de la literatura “tradicional”.
Per a d'altres, l'Avantguardisme només va ser una moda passatgera que no van
tenir continuïtat o que alternaven amb escrits propis de l'ortodòxia literària.
L'Avantguardisme català es pot dividir en quatre etapes.
En el període de 1916 a 1924, la literatura avantguardista va estar
emmarcada majoritàriament dintre del Futurisme. Durant aquest període, Joan
Salvat-Papasseit va publicar tota la seva obra. Van aparèixer les primeres
publicacions de Josep Vicenç Foix, Joaquim Folguera, Josep Maria Junoy, V. Solé
de Sojo, etc. L'any 1917, van aparèixer els primers números de la revista "391" que va dirigir a
Barcelona, Francis Picabia, un dels homes més representatius del Dadaisme.
També es va iniciar en aquest període l'Ultraisme. Un dels representants de
l’ultraisme va ser Gabriel Alomar, que també va participar en altres tendències
de l'Avantguarda. L’any 1923 va sorgir el “grup
de Sabadell” format per Joan Olivé, Francesc Trabal i "Armand
Obiols", pseudònim de Joan Prats. Aquest grup va començar la seva
activitat amb obres i actes provocatius propis de l'avantguarda, encara que amb
un marcat caràcter humorístic. L’any 1925 ja s'acostaven a postures més
culturalistes malgrat mantenir un alt grau d'independència crítica i
d'originalitat.
La segona etapa de l’Avantguardisme català va de 1926 a 1930. Aquesta
etapa es caracteritza per la incorporació del Surrealisme francès a través de
la revista "L'Amic de les Arts",
dirigida per Josep Carbonell i Gené, que es va publicar a Sitges entre els
anys 1926 i 1929. Alguns col·laboradors de la revista van ser Salvador Dalí,
Sebastià Gasch, Lluís Montanyà i Joan Miró. La revista "Hèlix", dirigida per Joan Ramon Masoliver, que es va
publicar a Vilafranca del Penedès durant els anys 1929 i 1930, també va
contribuir a la difusió del Surrealisme. El 1928 es va publicar el "Manifest groc" del
surrealisme, signat per Dalí, Gasch i Montanyà. El 1929 va aparèixer el primer
i únic número dels "Fulls grocs". En conjunt, el Surrealisme va ser un dels moviments
d'Avantguarda més brillants a Catalunya. Les aportacions més importants del
surrealisme català -amb reconeixement mundial- pertanyen al camp de les arts
plàstiques.
Durant aquest període, encara van continuar vigents el Futurisme i l'Ultraisme.
L’ultraisme va assolir a Mallorca un dels seus moments més brillants el 1926, però
es va anar dissolent entre els anys 1929 i 1931.
La tercera etapa de l’Avantguardisme català correspon a la represa de
postguerra. Aquesta etapa va estar protagonitzada pel grup "Dau al Set" que va publicar una revista del mateix nom
entre 1948 i 1954.
La quarta etapa està
representada per la poesia visual de Joan Brossa i de Guillem Viladot en la
dècada dels setanta.
Papasseit en l’avantguardisme
A Catalunya, el referent poètic avantguardista per excel·lència és Joan
Salvat-Papasseit. Els altres poetes més representatives de l'avantguardisme
literari a Catalunya són Josep Mª Junoy, Joaquim Folguera i J. V. Foix.
En la seva primera etapa (1916-1924), l’activitat avantguardista catalana
va seguir les propostes de cubisme i el futurisme. Josep M. Junoy va introduir
aquests moviments al nostre país, però Joan Salvat-Papasseit en va ser
l’escriptor més destacat. Precisament, la primera etapa de l’avantguardisme
català va acabar amb la seva mort.
Papasseit va conèixer les avantguardes per les revistes estrangeres que,
com a llibreter a les Galeries Laietanes, ell rebia i venia. A imitació dels
avantguardistes europeus, Joan Salvat-Papasseit va publicar tota la seva obra (poemes,
manifestos i articles) en les revistes que ell mateix dirigia. Les revistes van
ser:
·
"Un enemic del poble",
entre 1917-19, primer lligada als
postulats regeneracionistes i que després va evolucionar cap al futurisme.
·
"Arc-Voltaic", el 1918, model avantguardista per excel·lència, tot i
que només en
van sortir dos números: el zero i el bis.
·
"Proa", el 1921, de caire postavantguardista, que va alternar
textos nacionalistes amb poesies.
El moviment d'avantguarda que més va influir a Papasseit va ser el futurisme.
L'italià Marinetti va fer servir el nom
de Futurisme (nom que havia inventat Gabriel Alomar l’any 1904) en el Manifest
que va publicar a "Le Figaro"
l’any 1909 per a batejar el moviment artístic i literari que ell iniciava (tot
i que les propostes teòriques d'Alomar i de Marinetti no tenien res a veure).
Papasseit es va emocionar amb les idees de Marinetti, que proposa exalçar la
vida contemporània, basant-se en dos temes dominats: la màquina i el moviment.
Entre les propostes de Marinetti hi ha la negació del passat, l’amor a la
temeritat i al perill, la exaltació dels fets esportius i de la velocitat, i
una recerca de la connexió dels fets literaris amb la vida. Especialment en les
primeres obres de Papasseit (“Poemes en
ondes hertzianes”, del 1919) es nota l'atracció que li provocaven els
invents: el telègraf, les ones hertzianes, el tramvia, etcètera.
Al juliol de 1920, Papasseit va publicar a Barcelona un pamflet titulat "Contra els poetes amb minúscula",
que va subtitular “Primer manifest català
futurista”. És un text curt, estructurat en cinc punts, que conté
afirmacions que podrien pertànyer perfectament al regeneracionisme i fins i tot
al noucentisme.
Joan Salvat-Papasseit va afegir al futurisme elements de procedència
cubista, com ara els cal·ligrames d'Apollinaire. Del cubisme, el poeta va
adoptar la fantasia formal. “Rails i més
rails” és un exemple de poema de Papasseit d’influència cubista.
En els seus darrers poemes, Papasseit també va està influenciat pel surrealisme
(“Més d'aquest somni”, “Quin desvetllar−me”...). El surrealisme
no és pròpiament un estil artístic sinó un moviment molt més ampli que va adoptar formes molt diverses. Breton va
definir el Surrealisme com un "automatisme psíquic pur, per mitjà del qual
s’intenta expressar, verbalment, per escrit o de qualsevol altra manera, el
funcionament real del pensament".
Estil literari de Papasseit
Papasseit va barrejar totes les influències avantguardistes que va rebre
amb idees de procedència modernista. El resultat va ser un avantguardisme
eclèctic.
Tot i que va començar com a poeta avantguardista, escrivint cal·ligrames,
finalment Joan Salvat-Papasseit va derivar cap a formes clàssiques. Va
desenvolupar una línia lírica que el va acostar a la poesia popular (la cançó)
i a l'evolució que va portar a terme part del moviment noucentista, amb el qual
manté més relacions que les esperades per un avantguardista.
De manera significativa, l’obra pòstuma de Papasseit “Óssa
Menor” duia el subtítol “Fi dels
poemes d'avantguarda”. Un es pot imaginar cap on hagués evolucionat el seu
estil si el poeta hagués viscut uns quants anys més.
Respecte als temes tant els seus escrits en prosa com bona part de la
seva poesia, Salvat-Papasseit va partir de la seva realitat quotidiana i de les
novetats que li arribaven a través de la premsa o de cartes. A aquests elements
quotidians, Papasseit hi aplicava la seva sensibilitat i passió, destacant
detalls i situacions que convertien un instant en una vivència única i
especial.
El tractament de l'amor i l'erotisme és un tret distintiu de la poesia de
Salvat-Papasseit. El llibre “El poema de la
rosa als llavis” ha estat qualificat com un dels millors poemes eròtics de
la literatura europea. Joan Salvat-Papasseit és potser el poeta que ha tractat
el sexe i l'erotisme d'una manera més neta.
El mar, el port, el mariner, el pirata i l'ambient mariner formen una
línia temàtica marcada per un esperit nòmada i aventurer. Bona part de la seva
vida va transcórrer prop del mar, concretament prop del Port de Barcelona.
També va marcar-lo la figura del seu pare, mariner mort en alta mar.
Papasseit també va mostrar un gran amor i respecte als infants, en els
quals veia les esperances d'un futur millor. Va lloar la nova generació de
pedagogs, l'expansió de l'escola pública en català i els artistes que
treballaven per als nens. La major part de relats i poemes relacionats amb
aquest tema van ser publicats a la revista infantil “La Mainada” l’any 1921.
Papasseit en l’actualitat
Als anys seixanta, quan l'obra de Papasseit encara era molt poc coneguda,
alguns dels seus poemes van ser recuperats en cercles catalanistes i,
generalment, d'esquerres. El primer poema enregistrat del qual se’n té
constància és “Nadal”, l’any 1963. A
partir d’aquella època, la obra poètica Papasseit ha estat popularitzada,
sobretot a partir de les musicacions i recitacions de Núria Espert, Celdoni
Fonoll, Lluís Llach, Ovidi Montllor, Guillermina Motta, Ramon Muntaner, Teresa
Rebull, Xavier Ribalta, Joan Manuel Serrat i Rafel Subirachs, entre d'altres.
Eduard Toldrà va començar a musicar poemes de Papasseit l’any 1927. La
popularitat li va arribar amb els autors de la Nova Cançó als anys 60 i 70. El
1975 Ovidi Montllor li va dedicar el disc “Salvat-Papasseit
per Ovidi Montllor”. El 1977, Joan Manuel Serrat va editar el disc “Res no és mesquí”, on musicava un
recull de poemes i incloïa temes ja musicats per Martí Llauradó, Rafael
Subirachs i Guillermina Motta. També li va dedicar la “Cançó per a Joan Salvat-Papasseit”, on mesclava textos propis amb
els del poeta. El 1996, el mateix Serrat recull poemes de Papasseit, musicats
pels cantants esmentats anteriorment, en el disc “Banda sonora d'un temps, d'un país”. Lluís Llach va posar música
al poema “La casa que vull” (1974).
El 2002, va sortir a França l'àlbum "Arc
Voltaic", de poemes de Papasseit, musicats i cantats per Carles
Andreu. Altres veus que han enregistrat poemes recitats o cantats de Papasseit
són Maria del Mar Bonet, Loquillo, Feliu Ventura, Toti Soler i Josep Tero,
entre d'altres.
Al desembre del 2010, l'Arts Santa Mònica de Barcelona li va dedicar
l'exposició “Salvat-Papasseit. Poetavanguardistacatalà”.
MARIO BERENGUER MARROUN
BIOGRAFIA
JOAN SALVAT-PAPASSEIT
Joan Salvat-Papasseit neix a
Barcelona l'any 1894 i és conegut sobretot com a poeta, tot i que també és
autor d'articles, manifestos i altres proses de tipus polític i social. De família
obrera, autodidacte, va tenir una vida marcada per la pobresa econòmica i per
la tuberculosi. S’inicià cap al 1915 amb articles en castellà i català, d’una
ideologia que fluctua i evoluciona entre l’anarquisme, el socialisme i el seu
catalanisme personal. Des del 1919 fou un escriptor totalment català. Aquest
any aparegué el seu primer llibre de poesia, Poemes en ondes hertzianes. Su
obra poética representa la actitud vanguardista, en contraposición con el
esteticismo del noucentisme i està marcada per l'inconformisme,
l'idealisme i l'ombra d'una mort precoç. Mor l’any 1924 als trenta anys a causa
tuberculosis,
MARTINA SANAHUJA
QUINA GRUA
EL MEU ESTEL
Quina grua el meu
estel,
quin estel la meva
grua!
-de tant com brilla
en el cel
sembla una donzella
nua.
L'espurneig que em
fereix l'ull
són els seus pits
quan s'inclina:
si fa un mirall de
l'escull
perleja a l'arena
fina.
De la meva barca
estant
dono al cordill tota
mida.
I l'ala clara,
sestant,
del gavot que passa,
crida.
Oh, el seu flanc rosa
i argent
i la trena que es
deslliga
volar d'oronella al
vent!
cabell desfet de
l'amiga.
Amiga del dolç
turmell.
-Com una vela
s'enfila
espitllera de
l'ocell:
si jo llenço el braç,
vacil·la.
Vianant vora la mar
prega pels marins que
arriben;
si veuen l'estel
dansar
moren de tant que
sospiren.
Vianant, puja al meu
bot
que és lliure de la
sentida,
però no diguis ni un
mot
si no vols perdre la
vida.
Vianant, no parlis,
no,
que l'oreig l'acosta,
i mira
que et prendrà l'amor
senyor
-que el mariner ja
sospira.
Vocabulari
Grua:
estel; peça de paper que, lligada amb un cordill, es fa volar enlaire.
Escull:
aspecte sanitós i bell de la cara d'una persona.
Perleja:
cobrir de gotes o granets semblants a perles.
Gavot:
gavina negra.
Flanc:
costat; cadascuna de les dues parts laterals.
Oronella:
tipus d’ocell de color negre vellutat amb els pits i ventre grisencs blanquinosos.
Espitllera:
obertura molt estreta.
Sentida:
dolor agut, impressió que se sent d'una cosa dolorosa.
Oreig: vent suau i
fresc.
Contingut del poema
1a estrofa: Parla d’un estel i de
com brilla, comparant-lo amb una noia.
2a estrofa: La bellesa dels
pits d’aquesta noia li fereixen la mirada de tant que l’enlluernen.
3a estrofa: Parla del cordill de
l’estel comparant-lo amb el vincle que té amb aquesta noia. Diu que allarga el
cordill, és a dir, la noia “vola” a màxima distància.
4a estrofa: Parla de la bellesa
dels cabells de la noia quan se’ls deslliga i aquests volen a l’aire.
5a estrofa: Quan ell allarga el
braç i s’acosta a ella, ella a vegades vacil·la i s’allunya una mica.
6a estrofa: Diu que qualsevol
que veu la noia sospira i admira la seva bellesa.
7a estrofa: Convida a tothom a
admirar la bellesa de la noia, però que no diguin res.
8a estrofa: Segueix dient que
ningú digui res, ja que té por de que algú altre li prengui la seva estimada.
Tema del poema
Aquest poema forma part de la secció “El desig i el
convit”. Com tots els poemes d’aquesta secció, parla del desig d’estimar a una
noia. L’estel que ell fa volar des de la seva barca s’acaba convertint en una
noia a la que desitja, i a la que convida al lector o vianant a admirar,
compartint amb ell l’inici de la seva aventura amorosa.
Mètrica
El poema està format per vuit quartets de versos
heptasíl·labs (és a dir, d’art menor). La rima és consonant i encadenada (el
primer vers rima amb el tercer i el segon amb el quart). De cada vers, la
primera rima és masculina i la segona femenina, és a dir, el primer i el tercer
vers són masculins i el segon i el quart són femenins. La musicalitat d’aquest
poema no només ve donada pel fet que la rima sigui encadenada i que alterni els
versos masculins i femenins, sinó també perquè els versos parells de totes les
estrofes excepte de la primera rimen entre si de manera assonant. Així doncs,
si mirem només la rima consonant veurem que cada estrofa té una rima diferent,
però si ens fixem en la rima assonant podrem observar que tots els quartets
estan lligats entre si a través de la rima dels versos parells, aportant més
musicalitat al poema.
A més, també podem trobar assonància entre els versos
imparells de la quarta i la cinquena estrofes, entre els de la tercera i la
sisena i entre els de la setena i la vuitena.
Quina grua el meu
estel, 7a
quin estel la meva
grua! 7b
-de tant com brilla
en el cel 7a
sembla una donzella
nua. 7b
L'espurneig
que em fereix l'ull 7c
són
els seus pits quan s'inclina: 7d
si fa un mirall de
l'escull 7c
perleja a l'arena
fina. 7d
Amiga del dolç
turmell. 7e
-Com una vela
s'enfila 7f
espitllera de
l'ocell: 7e
si jo llenço el braç,
vacil·la. 7f
Vianant vora la mar 7g
prega pels marins que
arriben; 7h
si
veuen l'estel dansar 7g
moren
de tant que sospiren. 7h
De la meva barca
estant 7i
dono al cordill tota
mida. 7j
I l'ala clara,
sestant, 7i
del gavot que passa,
crida. 7j
Oh, el seu flanc rosa
i argent 7k
i la trena que es
deslliga 7l
volar d'oronella al
vent! 7k
cabell desfet de
l'amiga. 7l
Vianant, puja al meu
bot 7m
que és lliure de la
sentida, 7n
però no diguis ni un
mot 7m
si no vols perdre la
vida. 7n
Vianant, no parlis,
no, 7o
que
l'oreig l'acosta, i mira 7p
que
et prendrà l'amor senyor 7o
-que el mariner ja
sospira. 7p
Recursos literaris
Quina grua el meu estel,
quin estel la meva grua!
-de tant com brilla en el cel
sembla una donzella nua.
L'espurneig que em fereix l'ull
són els seus pits quan s'inclina:
si fa un mirall de l'escull
perleja a l'arena fina.
De la meva barca estant
dono al cordill tota mida.
I l'ala clara, sestant,
del gavot que passa, crida.
Oh, el seu flanc rosa i argent
i la trena que es deslliga
volar d'oronella al vent!
cabell desfet de l'amiga.
Amiga del dolç turmell.
-Com una vela s'enfila
espitllera de l'ocell:
si jo llenço el braç, vacil·la.
Vianant vora la mar
prega pels marins que arriben;
si veuen l'estel dansar
moren de tant que sospiren.
Vianant, puja al meu bot
que és lliure de la sentida,
però no diguis ni un mot
si no vols perdre la vida.
Vianant, no parlis, no,
que l'oreig l'acosta, i mira
que et prendrà l'amor senyor
-que el mariner ja sospira.
Conclusió
Al llarg del poemari “Poema de la rosa als llavis”
s’expliquen les diferents etapes de l’amor. Aquest poema, “Quina grua el meu
estel”, n’és el primer. Així doncs, ens parla de l’inici d’una aventura
amorosa, el moment en què comença a desitjar una noia i es consterna de la seva
bellesa, i ens convida als lectors a acompanyar-lo durant tota l’aventura al
llarg del poemari.
Aquest poema va ser musicat per Joan Manuel Serrat. No
és casualitat que musiqués justament aquest. Gràcies a la forma en què rimen
els versos, la distribució dels versos masculins i femenins i el fet que siguin
d’art menor fa que el poema tingui molt ritme, dinamisme i musicalitat i que,
per tant, sigui molt propens a ser cantat.
En conclusió podem dir que és un poema de contingut
delicat, on expressa el desig que té cap a una noia i l’enorme admiració que té
cap a la bellesa femenina.
CAROLINA PUIVECINO
Deixaré la
ciutat
Deixaré la ciutat que em distreu de l'amor, (13) a
la meva barca, (5) b
el Port (3) a
i el voltàmetre encès que porto a la butxaca, (13) b
voltàmetre brunzent ( 7) c
i el més bonic ocell, (7) c
que és l'avió (4) d
i temptaré la noia que ara arriba i ja em priva, (13) e
li diré com la copa melangiosa és del vi (13) f
-i el meu braç del seu coll- (7) h
i veurà que ara llenço la stylo i no la cullo, (13) h
i em faré el rostre pàl·lid com si fos un minyó (13) i
i diré (4) j
maliciós: (4) k
-com un pinyó és la boca que em captiva (13). L
Vocabulari
Voltàmetre:
És un aparell que s’utilitza
per mesurar la quantitat d’electricitat que un cos desprèn
|
|
Brunzent :
aparell de fa un brunzit.
Melangiosa :
incerta
“...em captiva” :
l’atreu amb força
Contingut
i temes
En les dues primeres estrofes es troba la introducció o posta en situació
del poema a la vegada que s’expressa els plans de futur, de
l’autor, mitjançant simbolismes com :” el voltàmetre que porto encès a la
butxaca “ com si la llum d’aquest aparell volgués representar l’esperança
de millorar.
Es transmet també els plans de fugir de el lloc d’origen que és , la
ciutat.
I ho fa com idolatrant el avió que el portarà fora de manera
il·lusionada
No obstant al final de la segona estrofa cambía el tema del poema ja que
sembla que ara està dedicat per una persona en concret , una persona especial
per a l’autor. De manera que dona la sensació de que no fugirà so, sinó que ho
farà acompanyat d’una altra persona la qual l’atreu molt .
Finalment, no és fins a les dues ultimes estrofes que ya es veu que el
poema va dirigit a aquella persona a la qui li vol dedicar els versos. El
tema principal es el canvi de vida per una nova i l’amor sincer.
Analitzem la mètrica del poema
Respecte a les síl·labes trobades i contades en cada vers del poema , podem
dir que hi ha gran varietat de nombre , es a dir que els versos són bastant
diferents respecte al nombre de quantitat de síl·labes. Això si , tots són d’art
menor.
És a dir, l’autor opta per combinar versos llargs i curts per constituir
l’estructura del poema, per tant , no és pot considerar un poema en vers.
La rima és:
·
assonant , ja que , els sons que rimen i aporten la musicalitat al poema
son formats únicament per vocals.
·
Masculina , degut a que ,en la majoria de versos , la darrera paraula és
aguda i no plana ni esdrúixola.
Recursos emprats
Símil: aquest recurs es pot observar en els versos 2 i 3 de
la segona estrofa al utilitzar el ocell som referent al avió.
La polisíndeton : amb la conjunció “i” que és un recurs que es repeteix
bastant en la seva estructura
La comparació: s’observa en “com un pinyó és la boca que em
captiva “ o “el rostre pàl·lid com si fos un
minyó” . L’autor ampra la comparació per ressaltar la similitud de el rostre
pàl·lid del seu amor i la pal·lidesa d’un minyó.
La metàfora : s’observa en “i el voltàmetre encès que porto a
la butxaca” ja que el significat no es pas literal sinó que es tracta de un
doble sentit en que es respresenta l’esperança de canvi i noves idees.
Conclusió
La lectura m’ha resultat amena i fàcil de llegir amb una melodia correcta.
No obstant d’aixó he trobat que la seva sintaxi o la estructura de formulació
de les seves frases complexa i inclús ambigua.
El vocabulari nou no es molt extens tot hi que hi ha paraules que per als
catalanoparlants actuals resulten difícils de saber i que s’ha de cercar el
significat.
En general el vocabulari és correcte i s’entén força bé.
Cal dir que, els versos no seguien cap tipus de mètrica ,com s’ha explicat
anteriorment, i que es tracta de una rima assonant i masculina. No es tracta
d’un poema molt melodiós degut a que l’autor no ha deixat moltes rimes en les
estrofes.
Finalment , l’ argument explicat , es de caràcter positiu i juvenil que
transmet il·lusió per iniciar una nova vida lluny del que és conegut. El autor
ha expressat aquest sentiments amb l’ajut de diferents recursos literaris que
li han servit d’eina per poder plasmar i definir millor el que vol transmetre.
JOSEP DE MELO
PERQUÈ HAS
VINGUT
Perquè
has vingut han florit els lilàs
i han dit llur joia
envejosa
a les roses:
mireu la noia que us guanya l'esclat,
bella i pubilla, i és bruna de rostre.
De tant que és jove enamora el seu pas
-qui no la sap quan la veu s'enamora.
Perquè has vingut jo ara torno a estimar:
Diré el teu nom
i el cantarà l'alosa.
i han dit llur joia
envejosa
a les roses:
mireu la noia que us guanya l'esclat,
bella i pubilla, i és bruna de rostre.
De tant que és jove enamora el seu pas
-qui no la sap quan la veu s'enamora.
Perquè has vingut jo ara torno a estimar:
Diré el teu nom
i el cantarà l'alosa.
Aquest poema de Papasseit compara el amor d’una
bella dona amb uns lilàs, deixant a la dona com la joia més apreciada, que amb
la seva joventut el té enamorat. El tema d’aquest poema es el desig i el convit
Perquè has
vingut han florit els lilàs
i han dit llur joia
envejosa
a les roses:
-En aquesta estrofa parla de la noia.
i han dit llur joia
envejosa
a les roses:
-En aquesta estrofa parla de la noia.
mireu la noia
que us guanya l'esclat,
bella i pubilla, i és bruna de rostre.
-En aquesta estrofa parla del seu físic.
bella i pubilla, i és bruna de rostre.
-En aquesta estrofa parla del seu físic.
De tant que és
jove enamora el seu pas
-qui no la sap quan la veu s'enamora.
Perquè has vingut jo ara torno a estimar:
Diré el teu nom
i el cantarà l'alosa.
-qui no la sap quan la veu s'enamora.
Perquè has vingut jo ara torno a estimar:
Diré el teu nom
i el cantarà l'alosa.
-En aquesta
estrofa parla de ell mateix, un poeta enamorat.
Mètrica
Està format per decasíl·labs, assonants, 8 versos en
grups de dos,
10A -10B -10A -10B -10A -10B -10A -10B
La rima A dels versos imparells, és femenina i
assonant en a-tònica.
La rima B dels versos parells, és femenina i assonant
en o-neutra.
Vers 1: Anàfora de “perquè has vingut”al vers 1 i 7.
S’adreça a ella directament amb el “tu”
Vers 2: Els lilàs parlen a les roses, contents però
envejosos
Vers 3: El que diuen els lilàs és que la noia
guanya a les roses en esclat (competició de flors).
Vers 4: Descripció de la noia: bella, pubilla.
Vers 5: Hipèrbaton: el seu pas enamora de tant que és
jove.
Vers 6: Joc de paraules pas-sap i repetició del verb
enamora. Metàfora: qui no la sap no la coneix. Ella causa amor instantani.
Vers 7: El poeta passa de 3ª persona a 2ª persona i es
dirigeix a ella adoptant un to íntim. Redescobreix la capacitat d’estimar.
Vers 8: “Diré el teu nom” és un acte simbòlic
de fer-la seva. L’alosa com els lilàs, farà conèixer a tothom que ella és el
centre de la seva atenció, l’objecte del seu amor.
La majoria dels verbs estan en present o en pretèrit
indefinit, això provoca al lector una sensació de com si ho estigués vivint ara
mateix.
Vocabulari
Lilà: Arbust o petit arbre,
de fulles simples, oposades i de flors liles i oloroses.
Pubilla: Dona
instituïda hereva, generalment per part d'algun ascendent, en el qual cas se
solia reservar tot el patrimoni com a bé parafernal, que era administrat per
ella.
Alosa: Moixó
de color terrós, i de llarga cua, que emet un cant agut i musical sostingut
llargament.
DAMIA ESCARP
AMO L’AROMA
Amo
l’aroma d’aquest brot de menta
que
duus lligada dintre el teu somrís
fes-me’n
penyora tu, minyona esquerpa
com
vela nova que torba el garbí.
Les
xicres blanques dels pals del telègraf
si
ets a la ruta guarden ton camí;
pel
brot de menta cap d’elles pledeja-
pledejarien
si em veien sofrir.
Perquè
vindria de la boca teva
la
posaria al mossec de les dents,
fes-me’n
penyora, del teu brot de menta:
jo,
per pagar-la ja em donaré teu.
Estructura
He estructurat el poema segons la mètrica en tres quartets decasíl·labs.
En aquest poema trobem 3 nivells d'anunciació: 1º, declaratiu, intimista,
que utilitza el present o l'imperatiu; 2º, el subjecte són les xicres del
telègraf personificades que explica l'emmarcament escenogràfic del procés; i
3º, el jo poètic que utilitza el condicional per anunciar allò que li plauria,
allò que fora possible, el desig.
Rima
Amo l'aroma d'aquest brot de menta
10 A
que duus lligada dintre el teu somrís 10 B
fes-me'n penyora tu, minyona esquerpa 10 A
com vela nova que torba el garbí.
10 B
Les xicres blanques dels pals del telègraf 10A
si ets a la ruta guarden ton camí;
10B
pel brot de menta cap d'elles pledeja
10A
pledejarien si em veien sofrir.
10B
Perquè vindria de la boca teva
10A
la posaria al mossec de les dents,
10C
fes-me'n penyora, del teu brot de menta: 10A
jo, per pagar-la, ja em donaria teu. 10C
És d’art major, asonant, encadenats.
Lèxic
Dins del lèxic hi trobem nombrosos elements botànics (brot de menta);
elements anatòmics (somrís, boca, dents); comparacions (minyona esquerpa com
vela nova...); metonímies (vela nova per vaixell); metàfores (fes-me'n penyora
vol dir que li faci un bes), (minyona esquerpa vol dir que encara no en sabem
res, que encara no és seva), (vela nova vol dir noia jove inexperta); i
elements avantguardistes (telègraf).
Aquest fragment és important perquè conclou la primera secció del poema i
perquè pertany al pla d'acció del poema, on es narra una iniciació amatòria on
es contraposa l'experiència de l'enamorat davant la innocència de l'estimada.
Repeticions
Amo l'aroma d'aquest brot de menta
que duus lligada dintre el
teu somrís
fes-me'n penyora tu, minyona esquerpa
com vela nova que torba el
garbí.
Les xicres blanques dels
pals del telègraf
si ets a la ruta guarden ton
camí;
pel brot de menta cap d'elles pledeja
pledejarien si em veien sofrir.
Perquè vindria de la boca
teva
la posaria al mossec de les
dents,
fes-me'n penyora, del teu brot de menta:
jo, per pagar-la, ja em
daria teu.
-Amo l’aroma és un
palíndrom.
-Perquè vindria de la boca teva
Hipèrbaton
la posaria al mossec de les dents
Explicació
Aquest poema breu pertany a El Poema de la Rosa als Llavis, un poema
unitari escrit entre 1921 i 1923 per Joan Salvat- Papasseit (Barcelona, 1894 -
Barcelona, 1924), poeta autodidacte, de família obrera i amb una vida marcada
per les penúries econòmiques i per la tuberculosis. La seva obra poètica
representa l'actitud de l'Avantguardisme, conjunt de corrents estètics de
ruptura i recerca de noves formes expressives en contraposició amb
l'Esteticisme del Noucentisme. La seva obra mostra l'evolució de la poètica
avantguardista a Catalunya: Poemes en
ondes hertzianes (1919); L'irradiador
del port i les gavines (1921); La
gesta dels estels (1922); El Poema de
la Rosa als Llavis (1923) i Óssa
Menor (1925).
Tema
Si ella li dona el brot ella a canvi és donarà.
Aquest brot de menta és un signe d’amor per lligar el somriure d’ella i
les ganes d’ell d’estimar.
Vocabulari
Xicres Blanques- les
dents
Pledeja- es queixa
Minyona esquerpa- Noia
que dubta
Garbí- Vent molt fort
Comentari
Aquest poema expressa el sentiment que sent un home
per una dona i el que arriba a fer per un petó.
JACULATÒRIA
JOAN SOLDEVILA
Què significa “jaculatòria” ?
És una oració breu i fervent. Trobem jaculatòries en
les misses.
Què és un caligrama?
Un cal·ligrama és un tipus de poema visual. És un text, generalment poètic, en què s'utilitza la disposició de les paraules,
la tipografia o la cal·ligrafia per tal de representar el contingut del poema. Les paraules que componen el poema dibuixen o
formen un personatge, un animal, un paisatge o qualsevol objecte imaginable.
Aquest caligrama en forma de balança demostra en
l’autor una major importància per l’amor passional que per l’amor espiritual.
Amor passional- Braç dret
Amor
espiritual- Braç esquerra
VOCABULARI
Bes – Petó.
Pulcra - Que posa gran cura en l’endreçament de la
seva persona, a fer polidament, delicadament, les coses.
Estampeta – Paper on en una banda trobem la imatge
d’una figura religiosa com la d’un sant o una verge.
MÈTRICA
Rosa la rosa et sóc pregant
8a
masc cons
pètal que es morí tremolant
8a
masc cons
el bes donant sempre cremant
8a
masc cons
·
i un altre pètal esperant
8a
masc cons
Oh tota pulcra,
5b
fem
et duré sempre al pit,
6c
masc cons
et somniaré a la nit,
6c
masc cons
Gotes de sang,
4d
masc cons
espines de lliga-amant
7d
masc cons
feriu ma carn,
4d
masc cons
L’estampeta d’or. 5e
masc
El poema està format per 4 estrofes d’art menor.
TEMES
El tema principal és l’amor, l’amor espiritual i
l’amor pasional.
ESTROFES
1
Rosa la rosa
et sóc pregant
pètal que es morí tremolant
el bes donant sempre cremant
i un altre pètal esperant. (esperant)
Al·literació, paral·lelisme,
personificació
En els dos primers versos té desig de donar un bes a
l’estimada, en el tercer viu el petó intensament i en l’últim, ja roman
esperant-ne un altre.
2
Oh tota pulcra,
et duré
sempre al pit,
et
somniaré a la nit,
Anàfora
De manera carinyosa, expressa que ella és un
sentiment molt profund fins al punt de tenir-lo sempre present al seu cor i en
els seus somnis.
3
Gotes de sang,
espines de lliga-amant
feriu ma carn,
Metonímia, hipérbole
Expressa un amor salvatge, i molt autèntic, ple de
passió.
4
L’estampeta d’or.
Metonímia.
Acaba per anomenar l’enamorada com una estampeta
molt valuosa.
CONCLUSIÓ
En els seus poemes, el poeta planteja un diàleg, un
diàleg del qual només dóna, una veu, la masculina i que redueix a l’altra a una
simple funció de contrast.
L’amor l’entén el poeta com una autèntica religió.
Així, el poema és una història d’iniciació o, la de l’oposició entre l’astúcia
del mestre i la innocència de l’enamorada.
L’autor és un enamorat molt autèntic que sent
l’amor molt apassionadament i sincerament.
PAULA VENTURA
I EL
VENT DEIXAVA
I el vent deixava dintre la rosella
granets de blat com espurnes de sol
- només per dir com és la boca d'Ella: (Comparació)
com
la neu rosa als pics (Comparació)
quan surt el sol.
Significat
El poeta fa
un incís dins la relació amorosa. Estableix relacions entre l`estimada i la
natura que serveixen per constatar la bellesa d`ella.
Figures retòriques i métrica
És una
estrofa de quatre versos decasíl.labs amb rima consonant encadenada (A B A B)
NÚRIA SERRA
MESTER
D’AMOR
Si
en saps el pler no estalviïs el bes
que el goig d'amar no comporta mesura.
Deixa't besar, i tu besa després
que és sempre als llavis que l'amor perdura.
No besis, no, com l'esclau i el creient,
mes com vianant a la font regalada;
deixa't besar —sacrifici fervent—
com més roent més fidel la besada.
Què hauries fet si mories abans
sense altre fruit que l'oreig en ta galta?
Deixa't besar, i en el pit, a les mans,
amant o amada —la copa ben alta.
Quan besis, beu, curi el veire el temor:
besa en el coll, la més bella contrada.
Deixa't besar
i si et quedava enyor
besa de nou, que la vida és comptada.
que el goig d'amar no comporta mesura.
Deixa't besar, i tu besa després
que és sempre als llavis que l'amor perdura.
No besis, no, com l'esclau i el creient,
mes com vianant a la font regalada;
deixa't besar —sacrifici fervent—
com més roent més fidel la besada.
Què hauries fet si mories abans
sense altre fruit que l'oreig en ta galta?
Deixa't besar, i en el pit, a les mans,
amant o amada —la copa ben alta.
Quan besis, beu, curi el veire el temor:
besa en el coll, la més bella contrada.
Deixa't besar
i si et quedava enyor
besa de nou, que la vida és comptada.
Contingut del poema
És un cant del poeta a l’amor i a no
deixar-se perdre l’ocasió de compartir un petó.
El poema que ens ocupa està dedicat a
Enric Casanoves, un escultor amic del poeta, i pertany al poemari “La gesta
dels estels”.
La composició expressa la voluntat que té
el poeta de donar consells sobre el fet de besar.
Papasseit ens convida a no estalviar els
petons i a deixar-nos besar, perquè suposa un gran plaer.
Tema
Els temes principals del poema són el bes
i Carpe Diem “Aprofita el dia”
Mètrica
10 A Vers 1
10 B Vers 2
10 A
Vers 3
10 B Vers 4
10 C Vers 5
10 D Vers 6
10 C Vers 7
10 D Vers 8
10 E Vers 9
10 F Vers 10
10 E Vers 11
10 F Vers 12
10 G Vers 13
10 H Vers 14
4 Vers 15
6 G Vers 16
10 H Vers 17
·
VERSOS
·
Està compost per versos decasíl·labs, per tant, d’art
major.
·
Cal destacar que al quinzè vers es produeix una cesura
i queda dividit en dos hemistiquis de 4 i 6 síl·labes, respectivament.
·
Versos d’art major amb una rima consonant.
·
Alternaça de rimes masculines i femenines, de tal
manera que els versos imparells són masculins, mentre que els parells són
femenins.
Recursos
● ENCAVALLAMENT
○ Trencament sintàctic d’una oració quan
el vers s’acaba i aquesta ha de continuar en el següent.
○ La trobem als versos 1-2, 3-4, 9-10.
● HIPÈRBOLE
Exageració
evident que deforma la realitat per posar de relleu una idea.
○ La trobem
al vers 2 (el goig d’amar no comporta mesura).
Hipèrbaton ○
Alteració forçada de l’ordre gramatical dels mots. ○ La trobem als versos 4
(que és sempre als llavis que l’amor perdura) i 13 (curi el veire el temor).
● COMPARACIÓ
○ Relació, mitjançant un nexe d’unió,
entre dos conceptes que tenen una semblança. ○ La trobem als versos 5 i 6 (no
besis com l’esclau i el creient, mes com vianant a la font regalada).
● INTERROGACIÓ RETÒRICA
○ Pregunta que no espera cap resposta
perquè se suposa òbvia i manté l’atenció del receptor.
○ L’autor formula aquesta pregunta per fer
pensar al lector sobre el que faria si només hagués sentit la brisa a la cara,
ja que no es pot comparar amb un petó tot i ser agradable. ○ La trobem als
versos 9 i 10 (Què hauries fet si mories abans sense altre fruit que l'oreig en
ta galta?).
● ASÍNDETON
○ Supressió de conjuncions per donar força
i dinamisme a les paraules. ○ La trobem al vers 11 (Deixa’t besar, i en el pit,
a les mans).
● ANÀFORA
○ Repetició de la mateixa paraula (o
sintagma) al principi de cada vers.
○ La trobem als versos 3, 7, 11 i 15 amb
l’oració “Deixa’t besar” .
○ La trobem, també, als versos 14 i 16,
que s’inicien amb l’imperatiu “besa”
● METÀFORA:
○ Relació entre dos conceptes que
mantenen una semblança, però sense nexe d’unió. ○ La trobem als versos 6,
12,13.
○ L’autor crea la imatge d’una
font, una copa i l’acte de beure simbolitzant el petó, ja que explica que és
una necessitat gairebé física, com pot ser-ho per un caminant beure aigua d’una
font. Per tant, beure és com fer una ofrena de l’Església, de beure de la copa,
com si l’amant s'hagués d’oferir.
Conclusió
Per a Joan Salvat-Papasseit l’autèntic
amor és el que es produeix amb un lliurament profund d’un amant a l’altre i és
a través del petó fet amb passió on es produeix aquesta màxima expressió de
l’afecte.
Tots els moments són vàlids dins de la
nostra vida per oferir-nos aquest amor.
Aquest és el màxim plaer que en podem
treure, per això, Salvat ens convida a aprofitar cada oportunitat que tenim de
gaudir d’aquesta estima i deixar de costat el futur, que és incert
Vocabulari
● MESTER → mestre
● PLER → plaer
● VIANANT → persona que va a peu per un camí o una via pública.
● FERVENT → ardent, d'una calor intensa, abrusadora.
● ROENT → passional.
● OREIG → vent suau, ventijol.
● VEIRE → got, vas
● CONTRADA → voltants, extensió de terra pròxima a un lloc, a una
persona, a una casa.
MERITXELL SAMPERI
MENTRE LA
ROBA S’EIXAMORA
Mentre
la roba s'eixamora i vola
i tot reposa dins la sesta al sol,
vina, manyaga, on s'escau la pomera—
menjarem pomes i ens direm l'amor.
L'amor que ens dèiem
l'amor que ens diriem.
Ai, que et quedava el senyal i tot.
i tot reposa dins la sesta al sol,
vina, manyaga, on s'escau la pomera—
menjarem pomes i ens direm l'amor.
L'amor que ens dèiem
l'amor que ens diriem.
Ai, que et quedava el senyal i tot.
Contingut/Significat
En aquest poema podem observar com la veu
poética convida la noia a menjar dels fruits de la pomera durant l'hora
reposada del migdia. L' escenari en què se situa l'acció és un paisatge natural
que reapareix com a company fidel i benigne dels amants. Així, la composició
presenta dos fets que ens semblen destacables: el primer, que la noia ja no és
qualificada de <<minyona esquerpa>> tal com apareixia al poema
"Amo l'aroma" de la primera secció, sinó que ha passat a
considerar-se <<manyaga>>, indicant, per tant certa predisposició
sensual. I, en segon lloc la imatge del joc pooètic convidant la noia a menjar
el fruit de l'arbre del coneixement del bé i del mal, que la tradició ha volgut
que fos una pomera, donant, així pas a l'acompliment dels seus instints. Per
tant, "Mentre la roba s'eixamora" no és sinó el preludi de l'encontre
sexual de la parella.
Metrica
Sis versos, decasil·lab
Vers trencat, guions
Masculi, assonant
Conclusió
El poema "Mentre la roba
s'eixamora", tracta per concretar l'hora i lloc de trobada amorosa entre
els amants.
MARC VILLOLDO
SERÉ A TA
CAMBRA, AMIGA
Característiques
El parèntesis i el
guio son elements tipogràfics del cubisme.
Anàlisis mètric
versos decasíl·labs
amb rima lliure
Figures retòriques
Hi ha un apòstrof: Ai que et quedava el
senyal i tot. anàfora: L'amor que ens dèiem l'amor que ens diríem.
Descripció
Ningú sabrà que seré
a la teva cambra; influencia en l'amor trobadoresc. L'amor secret es més
romàntic, per tant, dóna mes plaer. quan diu que Cupidell obrirà i tancarà les
portes es refereix a obrir el seu cor, a trobar i desarrollar l'amor.
MARC SABATÉ CHARLES
MOCADOR
D'OLOR
Significat per estrofes
Mocador
d'olor
que
la teva sina
acostava
al cor:
·
La noia guardava el mocador a l'escot, ja
que abans les dones no tenien butxaques on guradar les coses (mocador, diners,
etc).
com
que et sap l'enyor
i
et sap la pell fina
tremola
d'amor.
·
En aquest fragment, es personifica el
mocador (tremola d'amor) fent que enyori la noia. Aquest fet ens mostra que el
mocador el té el jo poètic.
Mocador
d'olor
fragant
tarongina,
com
li bat el cor!
·
El mocador encara conserva el perfum de la
noia i els seus batecs, accelerats que representen el fort amor que senten l'un
per l'altre.
Comentari
La interpretació que jo li faig és que una noi enyora
al seu estimat, i l'única cosa que té d'ella és el mocador amb aquella
olor que li fa recordar.
Rima
Mocador d'olor a
que la teva sina b
acostava al cor: a
acostava al cor: a
com que et sap l'enyor a
i et sap la pell fina b
tremola d'amor. a
Mocador d'olor a
fragant tarongina, b
com li bat el cor! A
La rima es presenta en la primera estrofa com una
mescla entre creuada i encadenada (abaaba aba).
Mètrica
Mocador d'olor 5
que la teva sina 5
acostava al cor: 5
que la teva sina 5
acostava al cor: 5
Com que et sap l'enyor 5
i et sap la pell fina 5
tremola d'amor. 5
Mocador d'olor 5
fragant tarongina, 5
com li bat el cor! 5
fragant tarongina, 5
com li bat el cor! 5
Es
tracta d'un poema compost per una sexteta i un tercet de versos pentasíl·labs.
Figures retòriques
- Hi ha una anàfora en el principi de cada
paràgraf amb la paraula mocador.
- Hi ha una metàfora en la frase mocador
d’olor fragant tarongina.
Significat del poema
- El poema en si és una personificació del mocador. El poema parla d’un mocador
al que el narrador li te molta estima, potser perquè és de la seva
estimada.
- El poema reflexa l’enamorament del poeta.
Aquest poema mostra com a tret avanguardista, el
dadaisme, ja que l’obra mostra una gran exaltació pels sentiments.
Aquest poema presenta, com a tret avantguardista, el
dadaisme, ja que l'obra mostra una gran exaltació dels sentiments.
MARIO BERENGUER MARROUN
QUIN TEBI
PLER
Quin tebi pler l'estimar d'amagat 10A
tothom qui ens veu quan ens veu no ho diria 10B
—però nosaltres ja ens hem dat l'abraç 10A
i més i tot, que l'abraç duu follia. 10B
La seva cambra si em té enamorat! 10A
on és l'espieta que l'amor ens priva? 10B
tothom qui ens veu quan ens veu no ho diria 10B
—però nosaltres ja ens hem dat l'abraç 10A
i més i tot, que l'abraç duu follia. 10B
La seva cambra si em té enamorat! 10A
on és l'espieta que l'amor ens priva? 10B
Vocabulari
Tebi: Moderadament calent, ni fred ni calent.
Follia: Bogeria.
Espieta: Persona que
espia.
Pler: Plaer.
Contingut
1ª estrofa: Parla de la sensació que sent a
l’haver tingut relacions d’amagades amb la persona que estima i el plaer que
provoca el fet que ningñu s’imagini que están junts.
Dos últims versos: Expressa que li agraden les
intimitats de la noia i que creu que ningú els podrá privar del seu amor.
Tema
El tema principal és l’amor, en aquest cas un amor que no hauria d’ocórrer.
Mètrica
El poema consta d’un quartet i dos versos lliures. Els versos són
decasíl·labs i la rima assonant. La rima A és una rima masculina i la rima B és
una rima femenina.
Recursos
Metonímia: “La seva cambra” es refereix a
les intimitats, característiques de la noia a la que estima.
Pregunta retòrica: “on és l'espieta que l'amor ens
priva?” referint-se a que ningñu aconseguirà destapar ni privar-los del seu
amor ocult.
Conclusió
El poema en sí tracta de l’amor entre dos persones, un amor que expressen a
amagades i que aquesta por a que els pillin els hi produeix plaer.
Els moviments d'Avantguarda que hi predominen són el dadaisme i el
surrealisme.
ANA BELÉN GARCÍA
ES FADRINETA
I COM UN SOL
Es fadrineta i com un sol,
ara als meus braços defallia;
si duu a les celles mort i dol
duu a les pestanyes la metgia.
Si a cada pit porta un robí
em diu l'afany: li robaria.
—Ella els guardava sols per mi,
si ara els volia ara els prenia.
Si l'assentava als meus genolls
era una rosa que s'obria.
ara als meus braços defallia;
si duu a les celles mort i dol
duu a les pestanyes la metgia.
Si a cada pit porta un robí
em diu l'afany: li robaria.
—Ella els guardava sols per mi,
si ara els volia ara els prenia.
Si l'assentava als meus genolls
era una rosa que s'obria.
Vocabulari
Fadrineta: Persona jove,
especialment en estat de casar-se. Persona soltera.
Defallia: Perdre el
coratge, l'ànim. Esdevenir feble o mancat de vigor, de forces.
Metgia: remei
Robí: Pedra preciosa, varietat del corindó, de
color vermell.
Contingut i significat del poema
En el poema s’exposa l'amor espiritual i l'amor carnal, donant-li més
importància a l'amor carnal de l’autor cap a la serva estimada.
En la primera estrofa, descriu la seva estimada i expressa amb
seguretat que ella està enamorada d’ell i cau rendida als seus peus.
En la segona estrofa, lloa les característiques físiques de la dona, en
especial els seus pits, comparant-los amb dues pedres precioses. Expressa el
seu desig per ella, i es mostra segur de que ella estaria predisposada a ell si
així ho desitjava.
En la tercera estrofa, segueix remarcant l’amor d’ella i que ella sempre
acudirà a ell quan vulgui, obrint-se a ell.
Mètrica
Es fadrineta i com un sol,
8a
ara als meus braços defallia; 8b’
si duu a les celles mort i dol 8a
duu a les pestanyes la metgia. 8b’
Si a cada pit porta un robí 8c
em diu l'afany: li robaria. 8b’
—Ella els guardava sols per mi, 8c
si ara els volia ara els prenia. 8b’
Si l'assentava als meus genolls 8d
era una rosa que s'obria. 8b’
ara als meus braços defallia; 8b’
si duu a les celles mort i dol 8a
duu a les pestanyes la metgia. 8b’
Si a cada pit porta un robí 8c
em diu l'afany: li robaria. 8b’
—Ella els guardava sols per mi, 8c
si ara els volia ara els prenia. 8b’
Si l'assentava als meus genolls 8d
era una rosa que s'obria. 8b’
Te una rima consonant i
es tracta de versos Octosíl·labs.
Recursos
“Es fadrineta i com un sol” → Comparació
“ara als meus braços defallia” → Hipèrbole
“si duu a les celles mort i dol duu a les pestanyes la metgia.” →
Paral·lelisme
“Si a cada pit porta un robí” → Metàfora
“era una rosa que s'obria” → Metàfora
Conclusió
L’autor expressa de manera molt directa i convençut els seus sentiments i,
sobretot, els sentiments que, de manera molt ferma, sent que la dona te cap a
ell. Creu que en qualsevol moment que ell vulgui, ella hi estarà present. També
expressa el desig carnal cap a als atributs que l’atreuen d’ella.
ALBA MORENO
PERQUÈ ÉS
ALTA I ESVELTA
a Perquè és alta i esvelta
b tota es sap estremir.
c Si els cabells li penjaven
com el fruit del raïm……>Comparació
a pels clotets de la sina
d s'hi perdien gotims!
c Més avall si arribaven
e floria l'omelic….>Personificació
Vocabulari
Estremir: Fer tremolar, en aquest context és
refereix a que es sap adaptar a totes les peces de roba.
Sina: Escotadura.
Omelic:
Contingut del poema
1era estrofa: El autor descriu el cos d’una noia a la
que considera perfecta en tot els sentits, parla dels seus cabells
arrissats i llargs comparant-lo amb el fruit del raïm, es nota que sent un
tipus d’amor platònic per ella.
2n estrofa: Parla dels seus clotets i ho fa amb delicadesa i
sentiment.
Tema
Un home
enamorat d’una noia molt intensament, més que un amor real es un amor més aviat
platònic i només per part d’ell. L’expressa amb molts detalls i també destaca
per la sensibilitat.
Mètrica
És un poema
en el que hi ha únicament dues estrofes una amb 6 versos, l’altra amb 2. Són
versos d’art menors ja que són hexasíl·labs. La rima és assonant. Pel que fa
als versos “a” la rima és femenina (rima en les paraules planes), als versos
“b” la rima és masculina (rima en les paraules agudes), als versos “c” la rima
és femenina (rimen les paraules planes), en els versos “d” la rima és masculina
(rima paraula aguda), i finalment el vers “e” rima masculina també.
Recursos
retòrics
Comparació: Es compara el seu cabell arrissat i llarg amb el fruit
del raïm.
Personificació: L’omelic en aquest cas adquireix una
funció.
Metàfora: En el vers que diu “pels clotets de la sina s'hi perdien
gotims” es refereix als clots que té a la cara i la forma d’aquests.
Conclusió
En aquest
poema l'autor descriu una noia utilitzant metàfores (“pels clotets de la sina /
s'hi perdien gotims!”) , per tant trobem un marcat caràcter surrealista i una
pinzellada de cubisme, perquè hi ha un vers -concretament l'últim- que resta
inacabat quant a mètrica en relació amb els altres: “- Més avall si arribaven /
floria l'omelic”. És un poema que rarament, no parla d’un fet quotidià sinó més
aviat un puntual, no hi ha gaire passió com en la majoria dels seus poemes,
simplement hi ha una atracció molt forta d’un home cap a una noia. La qual segurament,
no s’ha fixat en ell. Pel que fa la rima és bastant clara i fàcil de llegir, ja
que es curt. En general considero que es més amè que el següent.
ALBA MORENO
ULLS CLUCS
L’AMOR
Joan Manuel Serrat
2aUlls clucs
2b l'amor
9C sap que la vida sempre és una festa
3d una cançó
9C Déu se l'estima com la llàntia
encesa………>Personificació/Comparació
2a ulls clucs
2b l'amor
9E Déu li manava que es lligués la
bena…….>Metàfora
4d passava jo
9E i ara es venjava fent que fossis
meva:
4f xiula i feineja……….>Paral·lelisme
4f fa ta cambreta……..>Personificació
Vocabulari
Clucs: Dit dels
ulls mig o completament tancats.
Llàntia: Llum constituït per un
dipòsit on va un líquid combustible i un ble, immergit en el líquid. un cop
encès, produeix una llum feble.
Feineja: Realitzar o ocupar-se d’alguna
feina que no necessita gaire esforç i no cansa.
Cambreta: Es refereix a que prepara la seva
relació. Cambra per a ell fa referència a xica (noia).
Contingut
del poema
1era Estrofa: En aquesta el autor pretén mostrar la
importància i l’alegria que l’amor aporta comparant-ho amb una festa on tot es
felicitat. També es mostra com el mestre s’està enamorant de la noia.
2 Estrofa: En aquesta estrofa es mostra com el poema es una mica
més futurista relacionat amb les màquines (la llàntia). Per tan predomina el
moviment d’avantguarda es sobretot el futurisme.
3era Estrofa: Aquí expressa que vol que no vegi o més
aviat que sol senti l’amor sense haver d’obrir els ulls i per tan Déu li ha de
cobrir la vista amb una bena simbòlicament. Dona molta importància al
sentiment. Déu és una personificació del amor, fa que el mestre s’enamori amb
passió.
4 Estrofa: Sense veure, el sentiment era tan intens que això la
feia seva, diu que es com una mena de venjança degut a que tenia els ulls
tapats. No obstant, era un amor bastant superficial per a ella per aprendre tot
el que ell sap.
5 Estrofa: Passa a prop d’ell i xiula fen-se nota d’aquesta
manera la cambreta simbolitza la relació, amb la cambra (noia). Posen a la
pràctica el que han après.
Tema
Salvat- Papasseit és un autor que en la majoria de poema que ha fet parla
sobretot d’experiències quotidianes i també de novetats o experiències alhora
intenses. En aquest parla especialment de l’amor, l’expressa amb sensibilitat
però també li posa passió, això fa que sigui conegut per un dels autors amb una
literatura més passional i inclús eròtica. Insisteix també força amb els
detalls. I parla d’un amor més aviat superficial.
Mètrica
El recompte
de síl·labes varia molt, degut a tots els espais del text característics en
tots els poemes de Papasseit. Versos esgraonats, hendecasíl·labs i manca de
signes. Hi ha versos d’art major i d’art menor. S’hi troben 5 estrofes amb
algunes de dos versos altres de tres. La rima es consonant.
En els
versos “a” la rima és masculina (rimen les paraules agudes), en els versos “b”
la rima és femenina (rimen les paraules planes), en els versos “c” és femenina
(rimen les paraules planes), en els versos “d” és masculina (rima paraules
agudes), en els “e” és femenina (rima en paraules planes) i finalment, en els
“f” és femenina (rimen les paraules planes).
Recursos retòrics
Personificació: N’apareixen dos un d’ell en el vers que
diu “Déu se l'estima com la llàntia encesa”, Déu es la personificació de l’amor
i fa que el mestre s’enamori amb passió. Una altra és la del vers que diu “fa
ta cambreta” en el que ta cambreta és la noia i la relació.
Comparació: Compara l’amor amb la llàntia encesa es aquest cas la
llàntia es com la llum, la felicitat.
Metàfora: No és refereix a lligar-se la banda en sentit literal
sinó a fer que la noia deixi de veure l’amor de forma superficial i no com un
sentiment.
Paral·lelisme: Apareix en el vers que diu “xiula
i feineja” és una figura de repetició i semblança en el poema.
Conclusió
Els
moviments d'Avantguarda que predominen en aquest poema són, principalment, el
cubisme i el futurisme. Diem que és cubista perquè hi ha un trencament exagerat
dels versos, important característica d'aquest moviment: “ulls clucs / l'amor /
sap que la vida sempre és una festa”. També afegim que és futurista perquè hi
ha una relació amb les màquines: “Déu se l'estima com la llàntia encesa / (…) /
xiula i feineja”. Parla també sobre l’amor d’una noia i un mestre, al principi
com una cosa més superficial però finalment, un romanç més intens, és sensible,
amorós i bastant bonic. No obstant, la mètrica és força complexa.
MAGDA SOLANA MAGRÍ
COM SE QUE
ES BESA
Poema
MARSEILLE PORT D’AMOUR 5a (masc)
NOTRE DAME DE LA GAR DE PRIEZ POUR NOUS 10B (masc)
RESA UNA NOIA EN MON BATELL: 7c (masc)
«oh viens tout près de moi 6d (masc)
puis pose avec emoi 6d (masc)
tes lèvres sur ma bouche 6e (masc)
- dans un baiser farouche 6e (masc)
je serai toute à toi!» 6d (masc)
SOTA LES VELES LA CAPTINDRÉ 9E (masc)
Com sé que es besa 4f (fem)
la besaré 4e (masc)
marineret qui no vigila -- corsari ve i li pren l'aimia – 16G (fem)
si no li duia cap cançó-- corsari ve i li
pren l'amor 15H (masc)
És un poema que no té rima ni estructura. Els versos estan
dispers, trencats i alternant català francès.
L’únic lloc en el que
segueix un petit patró és en els versos es francès:
«oh viens tout près de moi 6d
puis pose avec emoi 6d
tes lèvres sur ma bouche 6e
- dans un baiser farouche 6e
je serai toute à toi!» 6d
POEMA TRADUÏT
El port d’amor de Marsella
Nostra senyora de la guarda prega
per nosaltres
Resa una noia en món batell:
Oh vine a prop meu
Pots posar amb emoció
Els teus llavis sobre la meva
boca-
un petó feroç
jo seré tota teva!
SOTA LES VELES LA CAPTINDRÉ
Com sé que es besa
la besaré
mariner que no vigila – corsari
ve i li pren l’aimia –
si no li duia cap cançó- corsari
ve i li pren l’amor-
Contingut
Com sé que es besa,
tracta de una imaginació de Papasseit, on ell s’imagina com a mariner que
viatja al port de Marsella (França) i que explica la relació amorosa
del poeta amb una noia amb sinceritat i entusiasme.
El cal·ligrama
dibuixa la forma de un vaixell de vela al port de Marsella.
Apareixen diverses veus, la primera la noia a les banderoles on expressa el seu
desig amorós envers l’amant. El fet de que la veu de la noia faci les veles
simbolitza que es la noia la que empeny a l’home a aquest viatja.
La veu del poeta en
els dos pals i la segona banderola on expressa la seva decisió de
manera segura, decisió que també el porta a fer aquest viatge.
I per últim la
veu en els quatre versos en diagonal de dos en dos i separats per un
guionet dibuixen els rems del vaixell. Aquesta veu manté al poeta en alerta per
por de que algú li pugui prendre a la noia.
Les parts materials
estan escrites en majúscula, i els sentiments en minúscula.
En el poema cal tenir
en compte una sèrie d’elements: el color blau, que simbolitza la tranquil·litat
del mar, el color del cel, la fe.
Conclusió
És un poema
d’amor en el que Joan Salvat-Papasseit vol expressar els seus sentiments més
íntims i personals.
També ens mostra del
que seria capaç de fer per amor (el fet de viatjar fins a França).
Personalment m´ha
semblat molt interesant ja que a mesura que vas investigant veus significats
que potser a simple vista no els veus, com la intenció de fer el cal·ligrama de
color blau per mostrar també la immensitat del seu amor.
ALBERT PÉREZ
SI LA
DESPULLAVA
Si la despullava
Oh, la meva amor!
Un botó que queia
ja em donava goig.
Ara la bruseta
i el cinyell tot pret,
mel rosada i fresca
la sina després:
al mig de la toia
clavellets vermells
Estructura
interna
En aquest poema que forma part de l’obra “La Rpsa
als Llavis”, Joan Salvat-Papassseit parla de com l’excita la seva estimada. Per
tant el poema té un to eròtic.
Estructura
externa
El poema té un total de 10 versos separats en 3
estrofes en 4 versos els dos primers i 2 versos en l’ultim.
Figures
retoriques
-Hi ha una imatge a la segona estrofa:
mel
rosada i fresca
la sina després
-Hi ha una peronificació a la 2ª estrofa:
un botó que queia
Ja em donava goig
-Hi ha dues metàfores a l’ultima estrofa:
al mig de la toia
clavellets vermells
ALBERT PÉREZ
VISCA L’AMOR
Visca l’amor.
Visca l’amor
que m’ha donat
l’amiga
fresca i polida com
un maig
content!
Visca l’amor
l’he cridat i venia
tota era blanca com
un glop de llet.
Visca l’amor
que ella també es
delia.
Visca l’amor:
la volia i l’he pres.
Extructura externa
aquest poema que forma part de l’obra “la rosa als
llavis” parla de l’amor per part de l’autor cap a una dona amb la qual manté
una gran relació d’amistat.
Estructura interna
aquest poema està format per 12 versos repartits en
4 estrofes. Té una rima consonant de ABAB.
Recursos literaris
Hi trobem diferents metàfores i comparacions:
1-Blanca com un glop de llet
2-Fresca i polida com un maig
JÚLIA DOMÈNECH
BLANCA BRUNA
blanca
bruna
i fina com un pa de mel
-més que una moreta collida al
carrer
la seva geniva floria de sang
verge i desvestida
-joliu dolençant
camisa de seda com la lluna al
ple
la rosa vermella floria també:
si ahir era poncella ara és mon
tresor
-com la satalia cada pit rodó.
“blanca / bruna / i
fina com un pa de mel”. Sense cap dubte, gràcies al trencament dels versos i la
desigualtat entre la mètrica dels tres versos, podem assegurar que un dels
moviments d'Avantguarda que predominen en Blanca bruna és el cubisme. També es
pot dir que un altre moviment que hi predomina és, com en el cas del poema
anterior, el surrealisme: “si ahir era poncella ara és mon tresor / - com la
satalia cada pit rodó”; veiem que l'autor expressa sentiments mitjançant
metàfores i recursos estilístics.
8 versos 2 estrofes
12 silabes censura al mig i guions
El tema de que tracta
aquest poemea es el desflorament o la pèrdua de la virginitat i la unió sexual
La mètrica es
decasíl.labs, rima assonant.
10A 10A 10B 10B 10A
10A 10C 10C
Absència de
puntuació, llevat del guionet que indica la comparació
Reiteració de
qualitats, "blanca bruna", "pa de mel", verge, poncella.
També de sensacions: "joliu dolençant" (paraula inventada a partir de
dolença-dolençar, com una mena de participi de present, igual a patiment, mal,
dolor, significariu "patiment alegre").
Explica situacions (
"desvestida"), dóna referències corporals, (com boca ,geniva, pit
rodó). El símbol sexual expressat amb els verbs " desvestir, florir i
prendre".
1: comença en
minúscula, com a continuació dels dos poemes anteriors. Reitera les qualitats
que ja sabem. La comparació és rural i dolça: "com un pa de mel"
2: una altra
comparació de superioritat, parlant dels "piropos" de carrer
(amoretes).
3: la geniva i la
sang són metàfora del desvirgament.
4: verge -ja no-
retornant la imatge sacralitzada apareguda anteriorment en els cal.ligrames. El
guió abans de joliu dolençant indica una comparació.
5: camisa de seda es
el camisó de nit, comparada amb la lluna plena, blanquíssima.
6: la rosa vermella
(òrgan sexual femení) que floreix (com totes les flors aparegudes abans).
7: la poncella és la
flor abans d´obrir: i ahir era poncella però ara és rosa florida. S´ha
convertit en el seu tresor, en el tresor del pirata o lladre d´amor.
8: com la satalia,-
nova flor que és un roser mesquer- és cada pit rodó d´ella.
ÀLEX MARSAL
I QUAN
CONFIATS ELS ARBRES
1
i quan confiats els arbres es vesteixen 11A
ignoren els seus ulls 6B
nit dia sol estelada plena 11C
i les rodes de la fortuna de la seva sina 15 D
i el misteri de la rosa vermella dels seus colzes15E
ignoren el seu ventre 7 e
damunt la cripta ufana 9F
que flameja el seu cos6g
vas de l'amor 4h
llet i mel en son clos 6g
flor d'atzabeja:5h
i quan confiats els arbres es vesteixen 11A
ignoren els seus ulls 6B
nit dia sol estelada plena 11C
i les rodes de la fortuna de la seva sina 15 D
i el misteri de la rosa vermella dels seus colzes15E
ignoren el seu ventre 7 e
damunt la cripta ufana 9F
que flameja el seu cos6g
vas de l'amor 4h
llet i mel en son clos 6g
flor d'atzabeja:5h
—quan confiats els arbres es vesteixen 11A
Ella és la Primavera 8i
2
com una fletxa el seu mentó 8J
quan besa 3k
—com una fletxa els seus braços alçats 11L
la seva sina com una sageta 11K
—una sageta el seu gest marxant 9M
fletxa 2n
arc 1o
sageta 3p
sagrari de carn: 5q
i la joguina com la més tallant 10R
Ella és la Primavera 8i
2
com una fletxa el seu mentó 8J
quan besa 3k
—com una fletxa els seus braços alçats 11L
la seva sina com una sageta 11K
—una sageta el seu gest marxant 9M
fletxa 2n
arc 1o
sageta 3p
sagrari de carn: 5q
i la joguina com la més tallant 10R
Vocabulari
Sina: Escotadura que separa els lòbuls d'una fulla.
Cripta: construcció arquitectònica
subterrània, generalment sota dels temples per acollir les relíquies d’algun
sant o amb una finalitat estructural.
Ufana: pompa, ostentació.
Sageta: fletxa.
Mentó: prominència de la cara corresponent
a la mandíbula inferior.
Sagrari: és el lloc on es guarden objectes
sagrats.
Contingut i significat de les
estrofes
Fa una descripció plena
de metàfores, de símbols, que descriuen a la seva amant. Papasseit ens convida
a passejar pel cos d'aquesta mentre fa referència a tots els indrets que més
l'atrauen: els ulls, la sina, els colzes, el ventre, la cripta ufana... Veiem
doncs que fa un viatge començant pels ulls, que ja són la primera espurna que
encenen el que més endavant, quan arribi a la cripta ufana, es convertirà en
flama.
Cal dir que en la segona
part de la poesia, un cop ja ens ha presentat a la Primavera, la seva amant;
ens descriu com n'és d'àgil i veiem, com li agrada ho sigui.
Així doncs, fent tot un
joc de paraules harmòniques, ens parla de la sexualitat, l'atracció i la
passió.
Està
escrit sense signes de puntuació, excepte els guions (avantguardista) i els dos
punts.
Va
referencia al cos i sexe femení, als resultats de la còpula (unió dels dos
gàmetes), a l’escenificació natural i floral de la unió sexual.
Papasseit
ens descriu a la seva amant i alló que més li agrada d’ella utilitzant
metàfores i símbols descriptius.
Fa
un repàs del cos de la dona partint des de dalt finss baix.
Descriu les seves parts
més íntimes, amb elements de la naturalesa per ocultar-los.
El poeta i la dama,
experimenten una trobada sexual, descobrint zones del seu cos com si fos
un joc, relacionat amb la naturalesa, arribant a un plaer màxim.
Tema
El tema per excel·lència
que predomina en el poema és un amor desinteressat però amb gran passió, ja que
dóna molta importància en la descripció física i les parts més intimes, amb
elements de la naturalesa barrejats per tal d’ocultar-los.
Mètrica
La mètrica i rima són
força irregulars. La majoria està format per versos hendecasíl·labs (11
síl·labes) i té una rima lliure (de manera que no és assonant ni consonant.
El poema està format per
quatre estrofes, la primera, la tercera i la quarta tenen 5 versos, mentre
que segona en té vuit.
Recursos literaris
Metàfora:
sageta (fa referencia a cupido per crear el joc d’imatge de la unió amorosa).
Personificació: i
quan confiats els arbres es vesteixen.
Antítesi:
nit i dia.
Personificació: i
les rodes de la fortuna
Personificació:
vas de l’amor.
Conclusió
El poema de Papasseit és
un poema basat en la bellesa de cara l’espècie humana com a model de perfecció
de les persones. El fet de que en Papasseit presenti a la seva amant com
quelcom misteriós, i que mica en mica, la vagi descobrint barrejant-hi aliments
com a metàfores (llet i mel) i fent referències a la natura (primavera, flor
d'atzabeja, rosa vermella, arbres), i finalment ens deixi assaborir el caràcter
alhora d'estimar d'aquesta noia: un caràcter juganer, àvid, apassionat, àgil,
llençat (fletxa, sageta)... que xoca amb imatges breus i profundes (gest
marxant, braços alçats) que el poeta presenta amb una traça i una destresa
digna de veritable artista... Fa que el lector s'hi trobi ben immers.
JÚLIA DOMÈNECH
SI N’ERA UN LLADRE
( Si n'era un
lladre cor-robador,
mirada bruna, llavi de foc.
)
—Ai, la padrina, m'ha pres el
dot.
El tema d’aquest
poema ell parla dels dubtes o pors de perdre l´estimada
La mètrica es
eneasíl.labs falsament assonantats, perquè el primer vers acaba en o tancada i
els altres dos en o oberta (rima visual, no fonètica).
9A 9A 9A
Llegenda vol dir
narració fantàstica.El parèntesis fa d´acotació dins la història, en forma
sintètica i el.líptica, i parla de la possibilitat de perdre l´amor i l´aimia,
fent d´anticipació de la separació dels dos que es produirà a partir de la
secció XVIII.
"Si n´
era..." es la forma popular dels contes a la vora del foc, les llegendes:
un lladre d´amor tan destre, tan bru, tan ardorós com a amant...i de sobte
"me l´han presa!" (Dot fa de metonímia de la virginitat).
El vocatiu "la
padrina" fa referència al subjecte narrador de la llegenda i equival a un
"ai, mare meva!".
L´amant és condemnat pel seu amor.
1-: Hi havia una
vegada un lladre cor robador (lladre de cors de dones, descrit amb tres
substantius en aposició).
2-: mirada fosca i
llavis apassionats.
3: Ella s´exclama,
quan ja li han robat el cor i la virginitat, a la padrina, en estil directe.
MAGDA SOLANA MAGRÍ
QUIN DESVETLLAR-ME
Quin desvetllar-me el seu cos tot nu 9A (masc)
(era un fanal que em feria la cara: 9B (fem)
-quan a ciutat plou tot queda com Tu,10A (masc)
Nacre lluent de l’una banda a l’altra. 9B (fem)
Ja et sóc Fidel com ho és el ratpenat 10C (masc)
Que viu esclau al voltant de la nitra 10B (fem)
Digue’m per què, sota el braç i amagat, 10C (masc)
Tens un secret com d’ulls negres, que em mira. 10B (fem)
Dius mon amant, com un desmai d’onada 10D (fem)
Que el iol l’esquinça sota el ventre moll; 10E (masc)
Per aquest braç jo també et diré: amada 10D (fem)
-però el teu secret, negre negre, em té tot. 11F (masc)
Aquest poema consta de tres quartets.
Contingut
Aquest poema tracta
la por de l’home davant la seva estimada.
Ell es desperta al
seu costat i la veu preciosa, però sap que sota la seva bellesa s’amaga
un secret que desconeix però que sap que es dolent.
Utilitza el color
negre per descriure aquest secret.
Ell veu que li
entrega tot a ella i que ella aparentment també ho fa. Ell l’estima tot i
aquesta desconfiança.
Es veu la lluita que
té l’home entre els seus sentiments i la por.
Conclusió
La noia l’hi diu
“amat” d’una manera molt senzilla, sense tenir consciencia de la immensitat
d’aquesta paraula.
L’home entén que per
la seva amada, la paraula “amor” no té tanta força com per a ell i decideix
dir-li amada a ella també quan realment no és el que sent ja que el secret
l’esta turmentant i captant tota la seva atenció.
donde está mes d'aquest somni??????????
ResponderEliminarMolt bon blog m'ha agradat molt i ma sigut de molta ajuda, heu fet un bon treball felicitats
ResponderEliminarpodrías poner la parte interna de Quin desvetllar-me?
ResponderEliminarPerquè no hi esta el poema "I el seu esguard"?
ResponderEliminarpodria fer algú el de rails i més rails i el de si anessis lluny?
ResponderEliminaraselo tu
EliminarFalten molts poemes
ResponderEliminarVaya puta mierda
ResponderEliminarQue coño dices tu perroflauta, con lo que me ha costado me cago en mi puta vida,encima voy y muero de tuberculosis.
EliminarMierda de vida.
feka
Eliminarcabronazo
EliminarCaesars Sportsbook opens in Henderson | JMT Hub
ResponderEliminarThe 당진 출장안마 Caesars Race and Sports Book is set to open on the 동두천 출장샵 Las Vegas 동해 출장안마 Strip, offering sports 세종특별자치 출장마사지 betting and live-streaming 김제 출장샵 on-site